De implicatie van de ISPS-code voor het gebruik van verzegelingen

De International Ship and Port Facility Security (ISPS) Code is een uitgebreide reeks maatregelen om de veiligheid van schepen en havenfaciliteiten te verbeteren. De ISPS-code is ontwikkeld door de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) als reactie op de terroristische aanslagen van 9/11 en de verhoogde risico’s voor havens en schepen.

Beveiligd gebied

De ISPS-Code is in wet omgezet door onder meer de Verenigde Staten, de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk. De code overlapt met andere veiligheidsinitiatieven zoals het Amerikaanse samenwerkingsverband CTPAT. ISPS-code beschrijft verschillende beveiligingsmaatregelen zoals de eis dat elk schip een Company Security Officer (CSO) moet hebben die samenwerkt met de Ship Security Officer (SSO).

In deze blogpost zullen we de implicaties van de ISPS-code voor het gebruik van veiligheidszegels op transport uitleggen. Dit artikel is daarom geen complete gids voor de maatregelen en implicaties van de code. Mocht u na het lezen van dit artikel meer over dit onderwerp willen lezen, dan vindt u deze op de website van IMO.

ISPS-verzegelingen. Bestaan ze wel?

De ISPS-code onderscheidt 3 veiligheidsniveaus, gedefinieerd als maritieme beveiligingsniveaus (MARSEC). Over veiligheidszegels en manipulatie is het volgende geschreven.

Bolt-Seal-Bs-30C-RSS
MARSEC-niveau 1

Dit is het normale niveau waarop het schip of de havenfaciliteit dagelijks opereert. MARSEC Level 1 vereist het controleren van veiligheidszegels of andere methoden die worden gebruikt om manipulatie van vracht te voorkomen.

MARSEC-niveau 2

Niveau 2 is een verhoogd niveau voor een bepaalde periode tijdens een beveiligingsrisico dat zichtbaar is geworden voor beveiligingspersoneel. Niveau 2 vereist een hogere frequentie van checks en meer detail bij het controleren van veiligheidszegels of andere methoden die worden gebruikt om manipulatie te voorkomen.

MARSEC-niveau 3

Niveau 3 omvat aanvullende beveiligingsmaatregelen voor een incident dat aanstaande is of al heeft plaatsgevonden en die gedurende een beperkte tijd moeten worden gehandhaafd. Deze maatregelen omvatten onder meer het voorkomen van manipulatie.

In tegenstelling tot het eerdergenoemde CTPAT, dat het gebruik van ISO 17712: 2013-gecertificeerde high security seals voorschrijft, beschrijft de ISPS-code niet welk type veiligheidszegels of methoden u moet gebruiken om manipulatie te voorkomen. Daarom zijn er geen ISPS-Code-conforme of gecertificeerde zegels. We raden echter aan om gecertificeerde high security seals te gebruiken voor internationale vracht, aangezien deze door de meeste douaneautoriteiten wereldwijd worden geaccepteerd.

Hoefon Security Seals biedt diverse ISO 17712: 2013 gecertificeerde high security containerzegels en kabelzegels aan. Heeft u vragen of wilt u meer informatie, neem dan gerust contact met ons op.

Niels Pas CEO Hoefon Security Seaks

Niels Pas

CEO Hoefon Security Seals

Niels Pas is sinds 2017 CEO van Hoefon Security Seals. Hij heeft uitgebreide internationale ervaring en spreekt 4 talen op professioneel niveau.

Bekijk auteurspagina